autor: Alena Recmanová
Pravidlo 1:
pamatuj na člověka — nezapomínejme, , tak na druhé straně sedí skutečný člověk a naše slova se ho mohou dotknout, proto pišme pouze to, co bychom člověku řekli do očí
Pravidlo 2:
dodržuj stejná pravidla chování online, jaké dodržuješ v reálném životě — neboli chovejme se eticky a neporušujme zákony
Pravidlo 3:
uvědom si, kde v kyberprostoru se nacházíš
S čím se musíme u netikety potýkat je fakt, že se může měnit stránku od stránky. Jinak se musíme chovat na sociálních sítích, kde nevhodnost obsahu kontrolují jak správci, tak i uživatelé sami a jinak pak stránkách obchodů či firem. Abychom předešli problémům, když vstupujeme na neznámé stránky, se nejlépe napřed porozhlédnout na stránce a zjistit, jak zde ostatní píšou a chovají se, než něco napíšeme sami.
Pravidlo 4:
respektuj čas a denní dobu jiných lidí — neptej se na hloupé otázky, jež mohou jiného člověka zbytečně zdržovat, nesnaž se naštvat lidé v diskuzi nebo skupinách, jako je neslušné volat někomu v 2 hodiny v noci, stejně neslušné je někomu psát v tuto dobu a ještě očekávat odpověď.
Pravidlo 5:
vybuduj si dobrou online pověst — nikdo nechceme přece působit hloupě, tak si hlídejme gramatiku a nepišme hlouposti, také nikoho neurážejme nebo slovně napadejme
Jak už bylo zmíněno, obzvláště naše chování na sociálních sítích může ovlivnit naši kariéru.
Pravidlo 6:
sdílej odborné znalosti — nabídni pomoc a odpovědi lidem, které je žádají
Pravidlo 7:
pomáhej držet pod kontrolou flame wars — nereaguje na tyto zprávy a nesdílej je
Flame wars vznikají posláním velmi subjektivní zprávy s výraznou emocí, která má strhnout vlnu názoru dalších lidí jako reakci. Obvykle se pak zužuje pouze na malou skupinku lidí či pouze na dvojici vyměňující si ostře své názory.
Pravidlo 8:
respektuj soukromí ostatních lidí — nečti soukromé zprávy jiných lidí
Pravidlo 9:
nezneužívej své síly — toto pravidlo se týká tvůrců webových stránek či sociálních sítí, co mohou mít přístup k velkému množství informací, ale rozhodně by toho neměli zneužívat
Pravidlo 10:
odpouštěj chyby jiným — myšleno hlavně chyby nováčkům, všichni jsme tu jednou byli poprvé